Workshop: handvatten voor onderzoekend leren

In deze workshop wordt de onderzoekscyclus gebruikt als uitgangspunt om te leren hoe je zelf materiaal kunt maken voor onderzoekend leren.

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten PO/docenten onderbouw VO die zelf materiaal willen maken voor onderzoekend leren in de klas en die nog niet eerder materiaal voor onderzoekend leren gemaakt hebben. De workshop kan gevolgd worden door zowel leerkrachten die ervaring hebben met onderzoekend leren, als door leerkrachten voor wie dit een eerste kennismaking met onderzoekend leren is.

Inhoud

In de workshop wordt aandacht besteed aan de volgende vragen:

  • wat doen de leerlingen concreet in welke fase van de onderzoekscyclus,
  • welke mogelijkheden biedt de onderzoekscyclus voor kennisverwerving en het trainen van vaardigheden,
  • welke activiteiten biedt de docent aan in de les om kennisoverdracht te stimuleren en het proces van zelf onderzoek doen te begeleiden,
  • hoe schakel je als docent tussen de verschillende rollen die ingezet moeten worden bij het begeleiden van onderzoekend leren?

Werkvorm

Dit betreft een hands on workshop waarbij gewerkt wordt met een bordspel. Er kan individueel of in duo’s gewerkt worden. De workshop duurt 3 kwartier, langer kan op aanvraag.

Locatie

De workshop kan gegeven worden op school, bij de Universiteit Leiden of op een andere gewenste locatie (door de school geregeld).

Aanmelden

Aanmelden is mogelijk via het aanmeldingsformulier. Het Wetenschapsknooppunt Leiden neemt vervolgens contact op voor nadere afstemming n.a.v. de opgegeven wensen.

IMG_0846