terug naar overzicht

30 maart: Symposium Design, Research & Kids’ Education

3 maart 2016 — Wetenschapsknooppunt Delft

Op woensdagmiddag 30 maart organiseren de faculteit Industrieel Ontwerpen en het knooppunt van de TU Delft een symposium met Paulo Blikstein (USA) en Ole Iversen (Denemarken) over ontwerp- en onderzoeksvaardigheden binnen het onderwijs.

Het thema is de creativiteit van kinderen, hoe die beter begrepen kan worden, en vaker en beter aangesproken kan worden in het onderwijs.

Internationale sprekers

Internationale gastsprekers zijn Paulo Blikstein uit Stanford (USA) en Ole Iversen uit Aarhus (Denemarken). Blikstein onderzoekt hoe nieuwe technologie als robotica en rapid prototyping ingezet kan worden om het onderwijs in de exacte vakken te vernieuwen. Iversen ontwikkelt methoden om jongeren te laten participeren in onderzoek. Allebei werken ze aan actieve leeractiviteiten waar kinderen technische vakken en vaardigheden leren door middel van ontwerpend handelen.

Beiden zijn in Delft voor de promotie van ir. Fenne van Doorn op het proefschrift ‘Children as Co-Researchers in Design’. Zij heeft onderzocht hoe kinderen een rol kunnen spelen bij het verkennen van het ontwerpprobleem door ze als co-onderzoekers onderzoek te laten doen in hun eigen sociale netwerk. Van haar komt de stelling: “In current design research, the creativity of children is overestimated & underused”.

Makers-education & Creativiteit in Nederland

We laten ook zien wat er in Nederland gebeurt om de creatieve denkkracht van leerlingen meer te benutten. Arjan van der Meij, Per-Ivar Kloen en collega’s van de Populier, een school die vooroploopt in makers-education, zullen ons verrassen met een interactieve presentatie. Het Wetenschapsknooppunt ZH|TUDelft laat zien hoe met kleine en grote aanpassingen van het onderwijs er veel winst is te behalen. Op het podium vindt een interview plaats met twee basisschoolleerlingen over hun ervaringen met biomedisch ontwerpen en creativiteit. Remke Klapwijk spreekt over de rol van de leerkracht in het begeleiden van leerlingen en over het geven van feedback in creatieve processen. Er is tussendoor en tot slot ruimte voor vragen en discussie. Dagvoorzitter is Pieter Jan Stappers, hoogleraar Industrieel Ontwerpen.

De voertaal is grotendeels Engels.

Registratie

Het symposium vindt plaats op de TU Delft. Deelname is gratis maar registreren is nodig in verband met de zaal en catering. Vriendelijk verzoeken wij u om u voor 16 maart hier te registreren. U ontvangt een bevestiging en een week van te voren nadere informatie over locatie (in Delft) en programma.

Concept programma

Het programma is in ontwikkeling, in grote lijnen kunt u het volgende verwachten.

13:45 Welkom, Pieter Jan Stappers, hoogleraar Industrieel Ontwerpen

13:50 Introductie van het thema “Creativity is overestimated & underused”, Fenne van Doorn, promovenda Industrieel Ontwerpen

14:00 Participatory Design with Children, Ole Iversen

14:30 De rol van leerkrachten en feedback in creatieve ontwerpprocessen, Remke Klapwijk, onderzoeker Wetenschapsknooppunt ZH|TU Delft

15:00 Interview met basisschoolleerlingen over biomedisch ontwerpen & creativiteit

15:20 Koffie

15:40 Fablabs where children learn science and mathematics by building sophisticated projects and devices, Paulo Blikstein

16:10 Makers-education – interactief, De Populier

16:30 Discussie onderling & met sprekers, onder leiding van Marc de Vries, Hoogleraar Science Education and Communication, TU Delft

17:00 Afsluiting + borrel

Alvast in de stemming komen? Bekijk dan de TED talk van Paulo Blikstein: