terug naar overzicht

Onderzoek doen is leuk!

26 augustus 2015 — Wetenschapsknooppunt Leiden

Kinderen vinden zelf onderzoek doen leuk. Dat blijkt uit het onderzoek dat Camille Simonse uitvoerde voor het Wetenschapsknooppunt Leiden.

Motivatie vasthouden

Kinderen vinden onderzoek doen leuk, zo geven zij zelf aan. Dat is uiteraard goed nieuws voor alle scholen die zich bezighouden met onderzoekend leren. Om leerlingen gedurende langere tijd gemotiveerd te houden om zelf onderzoek te doen, is het van belang om met een aantal zaken rekening te houden. Camille Simonse adviseert o.a. om kinderen opties te geven om uit te kiezen, ruimte in te bouwen voor tussentijdse feedback, voorzichtig te zijn met huiswerkopdrachten, lange teksten te vermijden en om de leerlingen (vooraf) bewust te maken van het nut om zelf goed onderzoek te kunnen doen.

Onderzoek

Het doel van het onderzoek van Camille was om te kijken in hoeverre leerlingen gemotiveerd waren om deel te nemen aan de lessenserie ‘Lang zullen we leven’, een module over veroudering ontwikkeld door het Wetenschapsknooppunt Leiden. De motivatie van de leerlingen is benaderd vanuit de Self Determination Theory van Deci en Ryan (1985). De data is verzameld door middel van vragenlijsten en observaties. Lees het volledige verslag door te klikken op (pdf): Evaluatieonderzoek Camille Simonse.