PO Onderbouw

Professionalisering

Hier vindt u een overzicht van onze trainingen, workshops en nascholingsacitiviteiten.

Workshop: Maak je eigen project

Een speciale projectweek op school? Een bijzonder thema in jouw klas, waarmee je eens extra uit wilt pakken? Wat nu als de leerlingen midden in het proces ineens vastlopen?

Meer informatie

Workshop: Een handige vraag als start

Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) in je eigen klas invoeren zonder dat het extra bovenop je huidige lesprogramma is? Hoe begin je eigenlijk een OOL project en wat is een geschikte vraag?

Meer informatie

Workshop: Kijken als een kunstenaar

Kunnen we kinderen weer nieuwsgierig laten zijn? Is Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL) wel geschikt voor jonge kinderen? Is het mogelijk om de aandacht van kinderen voor langere tijd te behouden?

Meer informatie

OOL in uw klas?

Tijdens deze teamtraining komt ontwerpend en onderzoekend leren uitgebreid aan bod. Praktische voorbeelden uit de klas vormen de rode draad, waarbij telkens de gestructureerde aanpak van OOL terug komt.

Meer informatie

Aanbod Universiteit Leiden

Hulp van studenten in de klas of onderzoekend leren stimuleren in een werkstukkenwedstrijd? Met de hele klas naar een laboratorium of zelf leren om materiaal voor onderzoekend leren te ontwikkelen? Het kan allemaal!

Meer informatie

Gratis e-learning ontwerpend leren

Met deze e-learning module ‘Ontwerpend leren’ maakt u uitgebreid kennis met de didactiek van ontwerpend leren. De module is ontwikkeld door Heutink in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt TU Delft en ontwerpbureau Meeple.

Meer informatie

Aanbod Universiteit Leiden 2016-2017

Met de hele klas naar een laboratorium of zelf leren om een lessenreeks te ontwikkelen? Hulp van studenten bij onderzoekend leren in de klas of een professionaliseringsbijeenkomst bijwonen? Het kan allemaal!

Meer informatie

Workshop: handvatten voor onderzoekend leren

In deze workshop wordt de onderzoekscyclus gebruikt als uitgangspunt om te leren hoe je zelf materiaal kunt maken voor onderzoekend leren.

Meer informatie

Aanbod vanuit Leiden 2015-2016

Met de hele klas naar een laboratorium of zelf leren om een lessenreeks te ontwikkelen? Hulp van studenten bij onderzoekend leren in de klas of een professionaliseringsbijeenkomst bijwonen? Het kan allemaal!

Meer informatie

W&T Academie Leiden

Op woensdagmiddag 23 september 2015 vindt de Wetenschap en Technologie Academie Leiden plaats, een professionaliseringsbijeenkomst voor leerkrachten en pabostudenten over onderzoekend leren met als thema: 'Het Verwonderpaspoort geeft toegang tot de wereld van verwondering'.

Meer informatie

Kick-off bijeenkomst Expertisecentrum W&T Zuid-Holland

Tijdens deze kick-off bijeenkomst maakt u kennis met het Expertisecentrum Wetenschap &Technologie Zuid-Holland.

Meer informatie

Handleiding Zeepbellen onderzoek!

In deze handleiding geven we een opzet voor een onderzoek naar het maken van zo groot mogelijke zeepbellen. Dit onderzoek kan in een dagdeel worden uitgevoerd door groep 1 tot en met groep 8.

Meer informatie

5 november 2014 – Training onderzoekend leren: “Onderzoekend leren vanuit verwondering”

Door onderzoekend leren met vertrouwen toe te passen, kunnen uw leerlingen een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding ontwikkelen en vasthouden. De leerkracht maakt het verschil! Ontwikkel uw vertrouwen in toepassen van wetenschap en technologie.

Meer informatie

Teamscholing ontwerpend leren en onderzoekend leren

Pak die voorsprong! In 2020 moeten alle basisscholen wetenschap en technologie aanbieden. Zorg dat u daar klaar voor bent en professionaliseer uw schoolteam op het gebied van ontwerpend leren en onderzoekend leren.

Meer informatie

‘I get butterflies in my tummy’ – Workshop designing with creativity in the primary school

Workshop by Prof. Clare Benson, director of the Centre for Research and Curriculum Development in Primary Technology at Birmingham City University, UK (English spoken).

Meer informatie

Leidraad onderzoekend en ontwerpend leren

Download hier de praktische leidraad 'onderzoekend en ontwerpend leren' voor het onderwijs waarin leerlingen vanuit verwondering en vragen op zoek gaan naar antwoorden en oplossingen.

Meer informatie