Leidraad onderzoekend en ontwerpend leren

Download nu de herziene versie van de praktische leidraad 'onderzoekend en ontwerpend leren' voor het onderwijs waarin leerlingen vanuit verwondering en vragen op zoek gaan naar antwoorden en oplossingen.

 

De veel geraadpleegde leidraad ‘onderzoekend en ontwerpend leren’ uit 2014 gaf een duidelijke beschrijving van het ontwerp- en het onderzoeksproces en de praktijkvoorbeelden hebben voor veel inspiratie gezorgd. De leidraad is nu aangevuld met een overzicht van de belangrijkste ontwerp- en onderzoekvaardigheden.

Waarom is dat belangrijk? Iedereen die ontwerp- en onderzoeksprojecten met leerlingen uitvoert merkt dat er super veel wordt geleerd. Regelmatig zeggen leraren “Er komt zoveel talent in de klas boven drijven”. Tegelijkertijd vinden de leerkrachten en leerlingen het lastig om te weten wat ze nu echt aan het leren zijn.

model_versie_uitproberen_RGB-01Om die reden is Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland aan de slag gegaan met verhelderen van de ontwerp- en onderzoekvaardigheden samen met een groot aantal partners zoals ontwerpbureau Meeple, Pabo’s en basisscholen. Die vaardigheden worden voor u toegelicht in deze herziene leidraad.

Uit ons onderzoek blijkt dat er met de vaardigheden in de hand er betere lessen ontworpen en gegeven en dat je als leerkracht de leerdoelen veel beter kan overbrengen aan je leerlingen. Zelfs een kleuter heeft door “Ik ben nu alle kanten op aan het denken” . Als de leerdoelen helder zijn dan is er een goede basis voor het geven van feedback en het goed begeleiden van het leerproces. En er wat er dan gebeurt wil elke leraar: de leerlingen leren meer van dezelfde ontwerp- of onderzoeksactiviteit en worden sneller vaardig!

onderzoeksvaardigheden_nieuwmodel-01Om nog meer inspiratie te geven zijn de praktijkvoorbeelden uit de onderbouw uit de vorige uitgave aangevuld met bovenbouw voorbeelden. Mede dankzij de praktijkvoorbeelden krijgt u inzicht in de belangrijkste manieren om verwondering, creativiteit en het toewerken naar nieuwe kennis en fantasierijke producten te stimuleren. De makers hopen dat de leidraad u direct ideeën geeft voor toepassing in de klas.

 

De leidraad is ontwikkeld door Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland met bijdragen vanuit de vakgroep Science Education & Communication van de TU Delft, Ontwerpbureau Meeple en een groot aantal scholen.