terug naar overzicht

Ontwerpen voor speelvoorkeuren kleuters

1 oktober 2024

In de vorige blogs over haar afstudeerproject vertelde Leonie Sonneveld over speelvoorkeuren van kleuters, ontwerpen en ruimtelijke denken. In dit blog vertelt ze hoe je met de speelvoorkeuren aansprekende opdrachten voor alle kleuters kunt ontwerpen.

Geschreven door Leonie Sonneveld

Ontwerpen voor speelvoorkeuren

Als je weet wat de speelvoorkeuren zijn van de kinderen in jouw klas, dan kun je daar rekening mee houden tijdens het maken van opdrachten. Je kunt een leerdoel op twee of meer verschillende manieren uitwerken, zodat kinderen aan de slag kunnen gaan met de opdracht die aansluit bij hun speelvoorkeuren. Je maakt dus eigenlijk meerdere variaties van dezelfde opdracht. Ik nam het leerdoel ‘breng ideeën tot leven’. Variatie A van de opdracht was gericht op constructiespel, open materialen en een realistische uitkomst. De kleuters werden gevraagd om een oplossing te bedenken voor de bekers die weleens omvallen tijdens het eten en drinken. Ze gingen aan de slag met LEGO en karton en tape. Je vindt de opdracht hier.

Een houder zodat de drinkfles niet omvalt.

 

Variatie B was gericht op rollenspel, gedefinieerde materialen en een fantasie uitkomst. Ik maakte een nieuw prentenboek over Boris (je vindt die hier). Dit keer werden de kinderen gevraagd om de spullen van Boris naar zijn nieuw huis te verhuizen. Deze opdrachten verschillen flink van elkaar, maar je kunt ook subtielere variaties aanbrengen die al veel effect kunnen hebben. Als het leerdoel bijvoorbeeld bouwen en kaarten maken is, kun je de kinderen uit twee opdrachten laten kiezen: de school nabouwen en een kaart tekenen voor een nieuwe leerling, of een wolkenkasteel bouwen en een kaart tekenen voor een superheldin.

Links: een doos waarin Boris zijn spullen kan vervoeren. Rechts: Een vliegtuigauto met wipwap waarin Boris zijn spullen kan vervoeren.

 

Ontwerpopdrachten zijn voor alle speelvoorkeuren

Het mooie van ontwerpen is dat alle speelvoorkeuren vrijwel natuurlijk aan bod komen tijdens de opdrachten. Er is bij ontwerpen namelijk altijd een wisselwerking tussen de sociale aspecten die kinderen met een voorkeur voor rollenspel aanspreken (ontwerpen voor de eisen en wensen van de doelgroep), en de constructie aspecten (het bouwen van het ontwerp) die kinderen met een voorkeur voor constructiespel aanspreken. Zolang je dus aansluit bij de leefwereld van kleuters en de materialen waarmee ze graag werken, komen rollenspel, constructiespel, open materialen en gedefinieerde materialen vrijwel altijd aan bod tijdens ontwerpactiviteiten.

Ik ontwikkelde een boekje en bijbehorend werkblad waarmee je zelf variaties van opdrachten kunt ontwikkelen, die kun je hier vinden.