Pabo-studenten enthousiast over ontwerpvaardigheden
Pabo-studenten die de minor ‘OOL in de schoolomgeving’ volgen bij de Thomas More specialiseren zich in onderzoekend en ontwerpend leren.
De open aanpak bij onderzoekend en ontwerpend leren kan er voor zorgen dat het structuren en begeleiden van de leerlingen lastig is. De ontwerpvaardigheden van de door het Wetenschapsknooppunt TU Delft ontwikkelde methode “Ontwerpen in Beeld” zorgt voor duidelijkheid en plezier bij de pabo-studenten en leerlingen. Lees hier over de ervaringen van twee studenten. Wil jij ook met de ontwerpvaardigheden aan de slag, bestel dan nu de box Ontwerpen in Beeld. Nu tot 50% korting.
Structuur door één vaardigheid centraal te stellen
Hier de ervaringen van Marieke en hoe de vaardigheden haar hielpen:
“Aan het begin van de minor vond ik het structureren van de onderzoekend en ontwerpend leren lessen nog best lastig. Ik heb het idee dat ik zwem in alle informatie. De “Ontwerpen in beeld
box heeft hierbij veel geholpen. Binnen deze box worden de
vaardigheden die binnen onderzoekend en ontwerpend leren worden gebruikt verzamelt in zeven verschillende vaardigheden.”
Deze vaardigheden zijn: ‘’1. Denk alle kanten op. 2. Breng ideeën tot leven. 3. Durf fouten te maken. 4. Leef je in. 5. Bepaal je richting. 6. Deel ideeën 7. Gebruik het proces.
Tijdens een onderzoekend en ontwerpend leren les staat er één of meer vaardigheden centraal. Dit zorgt voor zowel de leerling als de leerkracht voor overzicht. Je weet namelijk waar je tijdens deze les gericht aan gaat werken.”
Werkvormen voor het zichtbaar maken van het leren
Marieke heeft ook de werkvormen voor formatief evalueren ingezet:
Ook zitten er in de box verschillende werkvormen die je kan ombuigen naar je eigen onderwerp. Per werkvorm wordt er aangegeven aan welk van de vaardigheden er gewerkt wordt. Dit zorgt ervoor dat het begrip onderzoekend en ontwerpend geen begrip meer is, maar juist een visueel begrip
waarbinnen de leerlingen zich kunnen focussen op één of meerdere vaardigheden tegelijk.
Buiten dat dit voor zowel mij als leerkracht als voor de kinderen overzicht geeft in het
leerproces, zorgt dit er ook voor dat je leerlingen zichtbaar kan zien groeien in hun
onderzoekend en ontwerpend leren vaardigheden.”
Met de werkvormen uit de box maakt de leraar de leerdoelen en groei zichtbaar. Download hier één van deze werkvormen als gratis voorproefje. Formatief evalueren is een van de meest effectieve strategieën die een leraar kan toepassen (Dylan Wiliam, 2011, Solution Tree Press).
Met de oefenkaarten kon ik het veel concreter uitleggen en visualiseren
De ontwerpen in beeld box kun je bij elk ontwerpvraagstuk toepassen. Zo schrijft Elwin:
Wat mij ook ontzettend heeft geholpen in de praktijk tijdens mijn O&O lessen is de “Ontwerpen in Beeld” box. Dit is een box met oefenkaarten waar alle O&O vaardigheden concreet zijn beschreven voor ontwerpend leren en een aantal werkvormen stap voor stap uitgelegd.
Binnen mijn eigen onderwijs heb ik veel gebruik gemaakt van de vaardigheid oefenkaarten. Hierbij kan je voor de kinderen heel visueel maken met welke vaardigheden van O&O ze bezig zijn.
Zo ging ik bijvoorbeeld in mijn klas brainstormen over het probleem ‘woontekort’. Een actueel probleem waar we met de klas, in groepjes en individueel oplossingen voor gingen verzinnen. Bij deze opdracht kan je goed weergeven met welke vaardigheden de kinderen nu aan het oefenen zijn.
Bijvoorbeeld met de vaardigheden leef je in, denk alle kanten op en deel ideeën. De kinderen moesten zich hiervoor namelijk inleven in het probleem en de mensen die tegen dit probleem aanlopen. Ook mochten ze het hierbij zo gek mogelijk maken, denk hierbij aan realistische oplossingen, maar ook onrealistische oplossingen.
Deze ontwerp box heeft dus zowel mij, als mijn leerlingen handvatten gegeven tijdens de O&O lessen. Ik kon het aan de hand van deze kaarten namelijk veel concreter, duidelijker en visueel beter uitleggen.
Smaakt dit naar meer? Bestel dan hier de box of download de gratis leidraad Onderzoekend en Ontwerpend Leren.