Blog
Ruimte voor talent

De piratenhoed van Amir – het volgen van sporen van competente kinderen

19 september 2014

In dit blog vertelt Els van Luit, ontwikkelaar voor het Wetenschapsknooppunt Delft en leerkracht op de zomerschool, over haar ervaringen met onderzoekend en ontwerpend leren tijdens de zomerschool.

Lees meer

Biomedisch ontwerpen: van idee naar prototype – hoe doe je dat?

21 mei 2014

We volgen in dit blog het ontwerp- en maakproces van Iris en Maaike die er voor willen zorgen dat een meisje in een rolstoel mee kan doen met knikkeren.

Lees meer

Met een ballon en een liniaal op ontdekkingstocht: geluid is een trilling

13 mei 2014

Op internet zijn er veel leuke proeven te vinden, maar hoe maak je daar als leerkracht een onderzoekende les van?

Lees meer

Presenteren van ontwerpideeën in de klas

20 maart 2014

Presenteren is mijn inziens een vast onderdeel in het ontwerpproces. In dit blog staat deze stap uit de ontwerpcyclus centraal.

Lees meer

Van ‘aanrommelen’ tot systematisch onderzoek

16 januari 2014

Hoe geef je vorm aan onderzoekend leren? Hoe kun je als leerkracht het aanrommelen en speels verkennen stimuleren? En hoe begeleid je de overgang van aanrommelen tot systematisch onderzoek? Wat werkt wel en wat niet?

Lees meer