Spelenderwijs het ruimtelijk inzicht van sterke rekenaars verbeteren
Roosje heeft een product ontworpen waarbij leerlingen op een fysieke en ontwerpende manier hun ruimtelijke vaardigheden oefenen. In dit blog vertelt ze er meer over.
Ik ben Roosje, master student Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en ik heb de afgelopen zes maanden mijn afstudeerproject gedaan voor het Wetenschapsknooppunt TU Delft. Het doel was om een product te ontwerpen dat kinderen uit groep 5 en 6 helpt om, spelenderwijs, hun ruimtelijk inzicht te verbeteren.
Sterke rekenaars : de doelgroep
Nederland scoort erg goed wat betreft het basis niveau voor rekenen op de basisschool. Echter, kinderen die al goed scoren – sterke rekenaars – krijgen nog niet altijd de begeleiding en uitdaging die ze nodig hebben om al het talent wat ze in zich hebben, er uit te halen. Dit is de reden dat ik voor mijn afstudeerproject heb besloten om een product voor deze doelgroep te ontwerpen. Ik vond het erg interessant om tijdens mijn onderzoeksfase te leren over hoe deze kinderen, die zo veel te bieden hebben op creatief, denk- en rekengebied, niet altijd even goed worden geholpen en wilde hier graag een steentje aan bij dragen. In de figuur hieronder, staat een overzicht van wat, verschillende soorten, sterke rekenaars nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. Voor het ontwerpen van mijn product heb ik me op al deze groepen gefocust.
De Woensdag Middag Avonturen Club
Als eindproduct heb ik een toolkit ontworpen die spelenderwijs verschillende ruimtelijke vaardigheden van kinderen traint: de Woensdag Middag Avonturen Club. Bij de toolkit zit een opdrachtenboekje, een fysieke (3D) kaart en losse stenen waarmee voorwerpen op de kaart kunnen worden nagebouwd en afstanden kunnen worden gemeten. Het opdrachten boekje omschrijft een verhaal over vijf karakters die op avontuur gaan. Tijdens dat verhaal komen verschillende opdrachten naar voren waarmee de kinderen het verhaal kunnen voortzetten. De kaart bootst de wereld na waarin de karakters zich bevinden waardoor kinderen fysiek het avontuur kunnen volgen.
Testen op school
Tijdens de afgelopen zes maanden ben ik geregeld langs geweest in groep 5 en 6 om mee te kijken in de rekenlessen, en in de aparte uren voor sterke rekenaars. Tijdens de laatste fase ben ik ook een paar keer langs geweest bij sterke rekenaars om mijn product te testen. Ik heb veel geleerd van het meekijken in de rekenlessen en testen, om op deze manier de sterke rekenaars en hun ervaringen en meningen te leren kennen. Het was erg inspirerend om het enthousiasme van de kinderen te zien rondom rekenen en om met mijn product en opdrachten daar een klein deel van te mogen zijn.
Ik hoop in de toekomst nog meer educatieve producten te mogen ontwerpen en met de doelgroep van basisschool leerlingen te mogen werken.
Mocht je vragen hebben over mijn project, of eventuele tips of mogelijkheden voor toekomstige samenwerkingen, schroom niet om mij een mailtje te sturen op roosjelugthart@gmail.com of wetenschapsknooppunt@tudelft.nl Mijn afstudeer project is bijna klaar en mijn verslag kan vanaf volgende week gelezen worden op https://repository.tudelft.nl/ als je zoekt op Roosje Lugthart.