Doet u net als ruim 3000 andere basisscholen in NL mee met de nationale Buitenlesdag op 22 september? Grijp dan deze kans om leerlingen zelf een buitenles te laten ontwerpen!
In dit onderzoeksproject gaan leerlingen in het basisonderwijs aan de slag met het thema geluid. Ze doen exploratief onderzoek door middel van observeren en interviewen. In twee lessen doorlopen ze de hele onderzoekscyclus.
Aan de slag met een kant en klaar lespakket of onderzoekend leren stimuleren in een werkstukkenwedstrijd? Een professor in de klas of zelf leren over onderzoekend leren? Het kan allemaal!
'Wielen, (ver)draaid handig’ is gericht op diepgaand leren via alle zintuigen en is geschikt voor kinderen van groep 3 tot en met 5. Centraal staat een ontwerpopdracht: het maken van een zelfbedacht, bewegend apparaat.
Met deze e-learning module ‘Ontwerpend leren’ maakt u uitgebreid kennis met de didactiek van ontwerpend leren. De module is ontwikkeld door Heutink in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt TU Delft en ontwerpbureau Meeple.
In de lespakketten van het Wetenschapsknooppunt Leiden leren de kinderen gedurende 6 weken over een bepaald onderwerp én leren zij zelf onderzoek doen aan de hand van de onderzoekscyclus.
De BZT-show organiseert de grote XXL muziekwedstrijd, waarbij leerlingen mee kunnen doen met hun eigen fantasie-instrument.
In deze casus wordt stap voor stap uitgelegd hoe leerlingen hun eigen instrument kunnen bedenken en maken.
Dit ontwerpproject is geschikt voor groep 5 tot en met 8 en heeft als doel de meest wonderlijke producten te maken die in de ruimte op een planeet bruikbaar zijn.
In deze handleiding geven we een opzet voor een onderzoek naar het maken van zo groot mogelijke zeepbellen. Dit onderzoek kan in een dagdeel worden uitgevoerd door groep 1 tot en met groep 8.
In twee lessen met als thema ‘kleuren’ gaan basisschoolleerlingen uit groep 4 nadenken over primaire & secundaire kleuren en over het mengen & ontmengen van kleuren
Een praktische digitale lesmodule waarmee leerlingen aan de hand van diverse doe-opdrachten, technische basisprincipes leren, steeds eindigend in een ontwerpopdracht.