Uitnodiging: Wetenschapsacademie 28 mei 2014
 
 

Onderzoekend en ontwerpend leren in woord en daad! Kom op woensdag 28 mei naar de Erasmus Universiteit en laat u inspireren door een gevarieerd aanbod aan lezingen en workshops, verzorgd door wetenschappers van de universiteiten van Leiden, Delft en Rotterdam. Bestemd voor leerkrachten en onderwijsprofessionals uit het basis- en voortgezet onderwijs. Aan het eind van de middag ontvangt u een certificaat van deelname.

Wat kunt u verwachten? Voor aanmelding en een programmaoverzicht: klik hier.

 
 
rudi westendorp
Openingslezing door prof. dr. Rudi Westendorp

Beseft een 70-jarige dat hij nog maar net komt kijken? Dit is één van de vragen die Rudi Westendorp beantwoordt in zijn boek 'Oud worden zonder het te zijn'. We worden steeds ouder, de eerste mens met een levensverwachting van 135 jaar is geboren. Westendorp belicht in zijn boek onze levensloop van verschillende kanten en legt uit hoe we ouder en ouder worden. Wat betekent dit voor de leerlingen in uw klas?

 
 
 
 
 
Foto-IN73A777
1. Keuzeworkshop: Over ouder worden, voedsel en chemische wapens (Universiteit Leiden)

Het lespakket veroudering sluit aan bij de openingslezing: dr. Pieter Vroegop laat zien hoe op school aandacht besteed kan worden aan dit onderwerp. Aansluitend illustreert prof. dr. Mathieu Noteborn met twee aansprekende voorbeelden de doelstellingen van het Junior Science Lab (JSL), een gratis voorziening voor scholen.

 
 
wortel
2. Keuzeworkshop: Biomedisch ontwerpen (TU Delft)

Op de TU Delft word gewerkt aan een lesmodule PO voor het thema Biomedisch ontwerpen: het ontwerpen van een hulpmiddel voor mensen met een fysieke beperking. In de workshop zoomen we in op het eerste deel van de ontwerpcyclus: het inleven in de gebruiker als startpunt van het ontwerpproces.

 
 
DSC_0154
3. Keuzeworkshop: Creatief ontwerpen van een spel (TU Delft)

In deze workshop maakt u kennis met verschillende creativiteitstechnieken, die geschikt zijn voor leerlingen uit groep 5-8. U krijgt theorie die direct in de praktijk wordt gebruikt door samen een creatieve sessie uit te voeren met als thema het ontwerpen van een educatief spel.

 
 
TUD nieuwsbrief
4. Keuzeworkshop: PGO stimuleert onderzoekend leren (EUR)

De EUR werkt in veel van haar opleidingen met Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO), omdat deze methodiek studenten actief aan het werk zet met eigen leervragen (binnen zekere kaders). Tijdens deze workshop leert u wat PGO inhoudt en hoe je een 'gewone' les volgens de PGO-methodiek kunt geven.

 
 
 
 
 

Praktische informatie Wetenschapsacademie

  • Locatie: Campus Woudestein, Burg. Oudlaan 50 Rotterdam, Erasmus Paviljoen
  • Tijd: woensdag 28 mei 14.00-17.00 uur, inloop vanaf 13.30 uur, afsluiting met borrel
  • Voor: 
    - PO: Leerkrachten, IB' ers en directeuren
    - VO: Leerkrachten
    - Studenten
    - Onderwijsprofessionals
  • Kosten
    - Leerkrachten: 1 persoon: € 45,-; 2 personen: € 45,- (2 pers. voor de prijs van 1)
    - Studenten: gratis
    - Scholen die lid zijn van Wetenschapsknooppunt EUR (pakket B/lidmaatschap of pakket/C-Erasmus Junior College): gratis
    - Overige organisaties: € 45,- pp.
 
 
 
 
 
Locaties
 
  TU Delft

Wetenschapsknooppunt Leiden
Hanny Gijsman

071 527 34 78

  TU Delft

Wetenschapsknooppunt Delft
Eveline Holla

015 278 69 66

  Erasmus Universiteit Rotterdam

Wetenschapsknooppunt EUR
Rowan Huijgen

010 408 9670