Wetenschapsknooppunt EUR ook voor VO
Ook dit jaar zijn de leerlingen van het VO weer welkom bij het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universteit!
Erasmus Science Programme
Speciaal voor de leerlingen in VWO2 en 3 die meer aankunnen dan het reguliere curriculum bieden wij het Erasmus Science Programme. Deze leerlingen gaan in 20 weken hun eigen onderzoek doen onder begeleiding van een van onze student-docenten.
Nieuw dit jaar is het ESP ‘op afstand’; de leerlingen zijn welkom bij de kickoff met drie wetenschappers en de gezamenlijke afsluiting. De mini-colleges en de begeleiding worden verzorgd door een docent van de eigen school. Op deze manier kunnen ook scholen die buiten ons verzorgingsgebied (Rotterdam) vallen aan dit programma meedoen. Uiteraard verorgen wij ook de materialen een een trainingsmoment voor de docent die het programma zal begeleiden zodat de leerlingen met een mooi resultaat kunnen komen!
De kick-off voor dit programma vindt plaats op 15 november a.s. Meer info en aanmelden via onze website.
Erasmus Discovery Programme
De profielkeuze in VWO-3 is een belangrijk moment. Maakt de leerling wel de juiste keuze. past dit profiel wel? Tijdens ons Erasmus Discovery Programme vertellen we de leerlingen iets over profielkeuze en na het opvolgende hoorcollege gaan ze zelf aan de slag met het thema in afwisselende workshops.
Wij bieden dit programma aan in twee thema’s: “Waarom is iedereen anders?” wat raakt aan de psychologie en sociologie en “Ondernemerschap” wat inhoud heeft vanuit de economische en bedrijfskundige studies.
De data en thema’s vind u op onze website.
Nieuw programma: Identiteit
Wie ben ik? En hoe zorg ik er voor dat ik met die kennis het maximale uit mijzelf haal?
Jaarlijks maken duizenden leerlingen de transitie van basis- naar voortgezet onderwijs. Het is een periode waarin leerlingen niet alleen geconfronteerd worden met nieuwe uitdagingen op academisch gebied, maar ook met nieuwe sociale en emotionele uitdagingen. Hoe kunnen wij deze leerlingen motiveren binnen het onderwijs? En hoe kunnen deze leerlingen zichzelf ook motiveren?
Door leerlingen bewust te maken van hun eigen identiteit kunnen zij ontdekken hoe zij zichzelf kunnen motiveren. Hierdoor zien zij de schoolcarrière niet als onoverkomelijke berg.
Met de onderzoeksvaardigheden en het vaardighedenraamwerk als leidraad gaan leerlingen uit de onderbouw van Havo en Vwo in 8 lessen aan de slag met dit onderwerp.
Wij hopen dit programma in de tweede helft van dit schooljaar als pilot aan te kunnen bieden. Hou onze website in de gaten voor meer informatie.