Teamscholing ontwerpend leren en onderzoekend leren

Pak die voorsprong! In 2020 moeten alle basisscholen wetenschap en technologie aanbieden. Zorg dat u daar klaar voor bent en professionaliseer uw schoolteam op het gebied van ontwerpend leren en onderzoekend leren.

Ontwerpend leren essentiële toevoeging aan onderwijs

Onderwijs in wetenschap en technologie is veel meer dan ‘iets volgens recept in elkaar zetten’. Het geeft leerlingen de gelegenheid om creatief met hun kennis om te gaan. Dat is wezenlijk anders dan in de reguliere lesstof. Het leuke van ontwerpen is dat er niet één vaste oplossing of vast antwoord is. Het eindresultaat is niet bij voorbaat bekend: heel veel oplossingen en uitkomsten zijn mogelijk. Deze benadering, die kenmerkend is voor ontwerpend leren, is een essentiële toevoeging aan ons onderwijs. Zo krijgen alle leerlingen de ruimte om hun talenten te ontwikkelen.

Ontwerpcyclus RGB web dicht

Onderzoekend leren, de kracht van verwondering!

Onderzoekend leren start vanuit verwondering. Als je zelf in staat bent tot verwondering, herken je dit natuurlijke proces veel beter bij leerlingen. Veel volwassenen hebben moeite om zich te verwonderen. Ze nemen hun omgeving voor lief. Stellen geen vragen meer. Ontdek de kracht van verwondering!

Onderzoekscyclus RGB web open

 

De leerkracht maakt het verschil

Het is van groot belang basisschoolleerlingen 21st century skills aan te leren, zodat ze een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding ontwikkelen en vasthouden. De leerkracht maakt daarbij het verschil! Onderzoek toont aan dat professionele ontwikkeling in wetenschap en technologie werkt. Leerkrachten die continu aan hun professionele ontwikkeling werken op het gebied van wetenschap en technologie ervaren meer vertrouwen om dit te onderwijzen (C. Murphy et al., 2007).

Pak een voorsprong!

In 2020 moeten alle basisscholen wetenschap en technologie aanbieden. Pak nu een voorsprong en organiseer samen met ons teamscholingen ontwerpend leren en onderzoekend leren op uw school. Maak kennis met de sociale kant van wetenschap en technologie: leer het waarderen én met vertrouwen toepassen.

 “It isn’t the teachers’ knowledge of mechanisms or structures for example that is the key to change in supporting the positive development of design and technology in the primary school. It is the willingness of teachers to be open to new ideas,’ to have a go’ at teaching a subject they don’t feel confident with, to allow the children and themselves to take risks that will bring about positive change and the best design and technology projects”.    

Clare Benson, hoogleraar Design & Technology in Primary Schools, Birmingham, Engeland

Teamscholing op maat

Graag komen we – in overleg – met een goed, bij de deelnemers passend, aanbod.

  • Locatie: eigen schoollocatie, Wetenschapsknooppunt Technische Universiteit Delft of andere inspirerende locatie mogelijk.
  • Duur: van een middag tot meerdere dagen mogelijk.
  • Inhoud: ontwerpend leren, onderzoekend leren of beide. Inhoud afgestemd op aanwezige kennis en ervaring binnen schoolteam. We werken met trainers met uiteenlopende specialiteiten.

Aanbod ontvangen?

Neem contact op met Eveline Holla, projectleider Wetenschapsknooppunt ZH | TU Delft, voor een aanbod op maat.

In deze Flyer Ontwerpend & Onderzoekend Leren vindt u meer informatie over onze teamscholingen ontwerpend leren en onderzoekend leren.

Geen teamscholing, wel alvast individueel aan de slag? Kijk dan hier voor ontwerpend leren en hier voor onderzoekend leren.