|
Beste lezer,
Hierbij ontvangt u de eerste digitale nieuwsbrief van Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland: een samenwerkingsverband tussen de Wetenschapsknooppunten Leiden, Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam.
Via deze nieuwsbrief informeren wij u over onze lesprogramma's, nascholingsactiviteiten, didactieken, onderzoeken en overige activiteiten op het gebied van onderzoekend en ontdekkend leren.
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u geabonneerd was op de nieuwsbrief van één van deze Wetenschapsknooppunten of omdat u in het adressenbestand opgenomen bent.
|
|
|
|
De Wetenschapsknooppunten Delft, Leiden en Erasmus Universiteit Rotterdam hebben hun krachten gebundeld in één knooppunt: Wetenschapsknooppunt Zuid-Holland. Alle expertise, netwerken, lesprogramma’s, professionalisering en didactieken van deze drie knooppunten zijn nu voor alle scholen (po en onderbouw vo) in Zuid-Holland beschikbaar via onze gezamenlijke website www.wetenschapsknooppuntZH.nl
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe directeur Junior Science Lab: "Elke dag spelen."
Sinds enkele maanden is prof. dr. Mathieu Noteborn aangesteld als nieuwe directeur van het Junior Science Lab (JSL). Een ideale kandidaat, zo blijkt uit dit interview.
|
|
|
|
|
|
|
Basistraining Wetenschap en Techniek in de klas
In deze training ontdekt u (natuur)wetenschap en techniek als een eindeloze bron van inspiratie voor de dagelijkse lespraktijk. Deze basistraining is voor leerkrachten in groep 1 t/m 8 die actief met wetenschap, techniek en onderzoekend en ontwerpend leren aan de slag willen gaan.
|
|
|
|
|
|
|
Feestelijke start beleggr.nl
Wetenschapsknooppunt EUR en partner Robeco lanceerden 17 januari j.l. het spel Beleggr.nl: De Beste Beleggingsklas van Nederland. Zes weken krijgen de leerlingen de kans om te (leren) beleggen in virtuele bedrijven. Winnaar is de klas die over zes weken de meeste winst heeft behaald.
|
|
|
|
|
|
|
Wetenschapsknooppunt Leiden in beweging
Een breder perspectief, uitbreiding van de doelgroep en ontwikkeling van nieuw materiaal: de uitgangspunten van Wetenschapsknooppunt van de Universiteit Leiden.
|
|
|
|
|
|
|
Van 'aanrommelen' tot systematisch onderzoek
Hoe geef je vorm aan onderzoekend leren? Hoe kun je als leerkracht het aanrommelen en speels verkennen stimuleren? En hoe begeleid je de overgang van aanrommelen tot systematisch onderzoek, wat werkt wel en wat niet? Daarover het dit blog van Remke Klapwijk en Karin Schreuder.
|
|
|
|
|
|
|
Brede talentontwikkeling door deelname aan de Junior FIRST® LEGO® League
In dit blog laat Remke Klapwijk een aantal resultaten van de deelnemende teams zien om talentontwikkeling te illustreren en om scholen en buitenschoolse opvangcentra enthousiast te maken voor deelname aan de Junior FIRST® LEGO® League.
|
|
|
|
|
|
|
Designed by Kids-spellen te koop
De door leerlingen ontworpen, educatieve Designed by Kids-spellen TopoRijk en het Grote Goudmijnspel zijn nu voor iedereen te koop. "Je vergeet dat je aan het leren bent, dat maakt onze spellen zo leuk", aldus Dylan (10) één van de ontwerpers. Met het Grote Goudmijnspel leren leerlingen de tafels en met het spel TopoRijk leren leerlingen spelenderwijs de topografie van Nederland.
|
|
|
|
|
|
Uw nieuwsbriefabonnement aanpassen
De instellingen van uw nieuwsbriefabonnement zijn ingevoerd op basis van regio (uw relatie met Wetenschapsknooppunt Delft, Leiden of EUR) en op basis van doelgroep (po - vo).
Indien gewenst kunt u uw nieuwsbriefabonnement naar eigen wens aanpassen. Daarvoor meldt u zich eerst af en direct daarna opnieuw aan, waarbij u zelf uw voorkeuren instelt.
Verander uw abonnement op de homepage.
|
|
|