terug naar overzicht

Burgerwetenschap voor kinderen – Veerkracht

6 oktober 2020 — Wetenschapsknooppunt EUR

De afgelopen maanden hebben alle kinderen ervaren hoe de hele wereld ineens op z’n kop kan staan.

Sommige kinderen kunnen beter omgaan met tegenslagen en stress dan andere kinderen: ieder kind is verschillend. In deze tijden van Corona worden deze verschillen wellicht nog sterker uitvergroot. Is een kind in staat om snel te schakelen nu de wereld er tijdelijk anders uitziet dan we gewend zijn? Wat maakt het ene kind nu veerkrachtiger dan het andere kind?

Dat is wat dr. Brian Godor en dr. Ruth Van der Hallen onderzoeken in het Burgerwetenschapsproject. En daar worden ze bij geholpen door degenen die hier het meest vanaf weten: Kinderen!

Zo’n 600 kinderen onderzoeken hoe ze zelf reageren op moeilijke situaties en wat voor hen het beste werkt. Dit doen zij in drie lessen die de methodiek van het onderzoekend leren volgen. Deze lessen worden in de klas door de eigen leerkracht gegeven.

Een uniek project voor kinderen om hun eigen weerbaarheid in kaart te brengen en te ontdekken hoe ze hun weerbaarheid kunnen vergroten.

In januari 2021 verwachten wij de eerste resultaten van dit onderzoek.