Junior Science Lab heeft veel in petto voor basisscholen in Leidse regio
Mathieu Noteborn, directeur van het Junior Science Lab, blikt terug en kijkt vooruit. Ook in het komende schooljaar zal het bruisen in het lab in Leiden.
De kans lijkt mij klein, maar mogelijk is het Junior Science Lab (JSL) voor u als directeur of onderwijzer van een basisschool een onbekend begrip of denkt u, ik heb ervan gehoord maar ben er nog nooit mee in aanraking geweest. Sinds een aantal jaren verzorgt het JSL practica en minicolleges voor leerlingen van basisscholen in de Leidse regio op het gebied van wiskunde, scheikunde, natuurkunde, sterrenkunde, biologie, farmacie en biotechnologie. Kortom, allerlei facetten van de wetenschappelijke disciplines die op een Wiskunde en Natuurwetenschappen faculteit als die van de Universiteit Leiden dagelijkse kost zijn.
Eind vorig jaar 2013 ben ik mij als directeur actief gaan bezighouden met het reilen en zeilen van het JSL, dat verbonden is aan de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, Universiteit Leiden. Ik verheug mij er elke keer weer op, als JSL docent en als directeur, dat jullie leerlingen het bijzonder leuk vinden een ochtend of middag aanwezig te zijn op een ‘echte’ universiteit, een college te krijgen en in een laboratorium te mogen rondlopen.
Wat is er sinds eind 2013 gebeurd?
Begin dit jaar heb ik de directies van de basisscholen in de regio mogen verblijden met het goede nieuws dat het bezoek aan het JSL weer gratis is geworden. Voor verdere informatie verwijs ik jullie graag naar de JSL website.
Maar dat is lang niet het enige wat ik jullie te melden heb. In de onderstaande verhalen bespreek ik een aantal zaken, waar ik als JSL directeur trots op ben om jullie dit te kunnen vertellen.
Enthousiasme
Het JSL wordt grotendeels in de praktijk gerund door een grote groep enthousiaste studenten van onze Science faculteit. De ene keer zullen u en uw leerlingen in contact komen met een student met een natuurkundige, scheikundige of meer ‘life sciences’ achtergrond. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat ze ongelooflijk veel plezier hebben in het begeleiden van de practica aan leerlingen van groep 7 of 8. Een sprekend voorbeeldje: afgelopen woensdag stonden de studentassistenten zich uit te sloven om een augurk te laten zweven in een magnetisch veld. De proef slaagde en zowel de leerlingen, ouders, leerkrachten EN ‘mijn’ assistenten straalden vol trots en verbazing tegelijkertijd. Wetenschap is LEUK en ondergaan en/of geven NOG LEUKER. Heerlijk te zien dat na afloop de leerlingen samen met de studentassistenten tevreden door de lange gangen van de faculteit lopen en op een hartelijke wijze afscheid van elkaar nemen.
Groot aantal docenten geeft minicolleges
Een van mijn grote wensen bij mijn aantreden was om zoveel mogelijk collega’s van onze faculteit te interesseren voor het geven van minicolleges. Wetenschap bestaat uit een zeer divers palet van allerlei bijzonder boeiende disciplines. Mijn collega’s hebben mij niet laten zitten en ik kan trots melden dat wij van vrijwel alle disciplines van de faculteit één of meerdere docenten bereid hebben gevonden minicolleges te geven. U en uw leerlingen kunnen luisteren naar een fascinerend verhaal over sterren, magneten, organismen, levensprocessen, moleculen, atomen tot en met ziektebeelden en medicijnen. Ook proberen wij de leerlingen op een rustige wijze uit te leggen waarom je een ziekte als kanker kunt krijgen. Wij luisteren dan voornamelijk naar hun ervaringen en proberen op deze wijze een toch wel moeilijk onderwerp bespreekbaar en iets beter te accepteren te maken.
De JSL docenten zijn de afgelopen weken bij elkaar komen kijken hoe zij in het nieuwe seizoen het beste hun eigen college kunnen geven. Ik verwacht heel veel van de diverse minicolleges en wens u en uw leerlingen veel luisterplezier.
Informatief en het knalt er soms
Het meest aansprekende deel van het JSL bezoek is het onderdeel waar uw leerlingen proeven mogen doen en naar demonstraties mogen kijken. Het is natuurlijk spectaculair om een grote ballon gevuld met helium of een ander gas te zien en horen knallen. Echter, we ervaren ook dat de leerlingen graag zelf ontdekken en geïnformeerd willen worden. Dat ze graag zelf een experiment uitvoeren en glunderen als het ook nog lukt.
Wij zijn continu bezig met het verder uitbreiden van ons inmiddels grote arsenaal aan verschillende typen experimenten. In het voorjaar heb ik samen met mijn rechterhand mevr. Tineke de Ruijter een speciale module ontwikkeld over het onderwerp voeding. Zij verzorgde het experimentele gedeelte en ikzelf de theoretische aspecten. Het is fascinerend te zien dat je op speelse wijze moleculaire processen die met voeding te maken hebben aan basisschoolleerlingen kunt overbrengen. En iedereen beloofde na afloop de frietjes met hamburger te laten staan.
Ik hoop dat mijn korte verhaal bij u interesse heeft gewekt. Hopelijk mag ik u en uw leerlingen vergezeld door hun ouders weldra in het JSL begroeten.
prof.dr. Mathieu H.M. Noteborn,
directeur Junior Science Lab,
Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen