terug naar overzicht

Kleding onderzoeken

9 december 2021 — Wetenschapsknooppunt Leiden

Op basisschool De Schakel in Leiderdorp hebben de kinderen aan het thema kleding gewerkt met de perspectiefgerichte benadering. Bij dit vakoverstijgende project mochten kinderen zelf hun vragen uitkiezen aan de hand van de brilkaarten.

Kleding bekijken door verschillende brillen

Door een andere bril op te zetten, kun je dingen vanuit verschillende perspectieven onderzoeken. De Leiderdorpse leerlingen uit groep 5-6-7 gingen op zoek naar het verhaal achter kleding. Hoe zou het dagboek van hun spijkerbroek of hoodie eruitzien? Bij een bezoek aan een kledingwinkel in het dorp hadden de kinderen al veel vragen. Van welke stof is deze hoodie gemaakt (stoffenbril)? Waar komt de kleding in uw winkel vandaan (plaatsbril)? Is de kleding duurzaam (milieubril)? Wat kost de kleding en hebben hier kinderen aan meegewerkt (geldbril en samen- en verschilbril)?

Actief aan de slag

Vanuit deze vragen (en dus brillen) gingen de kinderen aan de slag op school. Er werden posters gemaakt over de stof fleece, over badpakken, spijkerbroeken en over kinderarbeid.  De verdiepende opdracht, hoe kun je je klasgenoten overhalen om de kledingberg te verkleinen, was best een uitdaging. De kinderen hebben gemotiveerd gewerkt aan de opdrachten bij de door hun zelfgekozen brilkaarten. Door de zoeklichtfunctie van de perspectieven bij het thema kleding hebben ze dit onderwerp breed en diep bevraagd. Hierdoor is hun blik geopend. Lees hieronder wat de kinderen ervan vonden.

Wat vond je interessant aan deze brilkaarten?

Eline: “De vragen vond ik interessant. Ik wilde weten hoe de kleding er vroeger uitzag, daarom koos ik voor de tijdreisbril en ik wilde weten of mijn hoodie milieuvriendelijk is, dat paste bij de milieubril. In mijn schrift heb ik het dagboek van mijn hoodie gemaakt, ik weet nu van welke stof hij is gemaakt.”

Lotte: “Ik vind de kunstbril interessant omdat ik zelf veel van kunst hou, ik hou van ontwerpen daarom vind ik de ontwerpbril leuk.”

Evy: “Milieu dat betekent veel voor mij, vooral dieren. Ik heb geleerd dat bamboe sokken goed zijn voor het milieu.”

Wat vond je leuk aan het werk met de brilkaarten, waar kreeg je energie van?

Ruben: “Ons bezoekje aan de kledingwinkel vond ik heel leuk, we zijn meer te weten gekomen over kleding en stoffen. We hebben ook gevoeld aan de stof viscose, dat is lekker zacht.” “Het is ook goed voor je leerzaamheid.”

Tom: “Wat ik niet leuk vond was dat ik gefrustreerd raakte, omdat er op internet eigenlijk geen antwoorden te vinden waren over mijn onderwerp ‘schoenen door de eeuwen heen’, dat ging over één vraag van de tijdreisbril ‘invloed van vroeger op nu’.

Was de opdracht met brilkaarten zinvol en leerzaam voor jou?

Eline: “Ja, want ik heb nu geleerd wat de mensen in de Middeleeuwen voor kleding droegen. We weten beter wat de rijken droegen omdat zij staan afgebeeld op schilderijen en arme mensen niet. Ik vond het leuk dat ik zelf het onderwerp mocht kiezen.”

Lotte: “De brilkaarten hielpen me om vragen te bedenken, de vragen waren uitdagend en dat zorgt ervoor dat ik leer doordenken. Ik kan een kaartje pakken en ervoor kan zorgen dat ik moeilijke vragen heb en dan kan ik lekker doorwerken. Omdat ik zelf niet zo snel super moeilijke vragen kan bedenken is dat heel fijn.”

Hoe kun je dit gebruiken bij een andere of volgende les?

Lotte: “Ik heb het gevoel dat het hierdoor iets simpeler is om vragen te bedenken, maar niet om ze te beantwoorden. De vragen zijn best moeilijk. Een les maken met onderzoeksvragen met de brillen lijkt me handig, bv. bij onze methode, voor het bedenken van een onderzoeksvraag.”

Eline: “Ik kan de antwoorden vaker gebruiken, ik voel me elke keer een tikkie slimmer.”

Wat heb je gemaakt met de brilkaarten en waar ben je trots op?

De poster van Lotte

Lotte: “Ik heb een mooie poster gemaakt, ik ben trots op mijn poster omdat die in de vorm van een spijkerbroek is. Ik heb bijna al mijn weetjes over de spijkerbroek van het brilkaartje gevonden.”

Kadir: “Ik ben trots dat ik een prototype voor een app heb gemaakt voor duurzame kleding.”

Wat heb je geleerd waarvan je dacht, wauw, dat had ik niet gedacht, dat wist ik niet!

  • Ik wist niet dat sommige stoffen van aardolie zijn gemaakt.
  • Ik wist niet dat hennep bestond.
  • Ik leerde met de tijdreisbril van de dingen die toen populair waren met kleding.
  • Ik wist niet dat er 2700 liter gebruikt wordt om een t-shirt te maken.
  • Ik leerde hoe vervuilend kleding is en dat er ook kinderarbeid bij komt kijken.

Bijdrage: Katy Lips

(Om privacyredenen zijn de namen van de kinderen fictief.)