terug naar overzicht

NIEUW: digitale gastles

21 september 2020 — Wetenschapsknooppunt Leiden

Digitale gastlessen laten leerlingen kennismaken met wetenschap aan de hand van een video van 10 minuten aangevuld met activerende (groeps)opdrachten. De eerste digitale gastles voor het basisonderwijs gaat over gaming.

Games: homo ludens in actie

Gamen is vaak veel leuker dan huiswerk maken, maar stel: je maakt van je huiswerk een game, is het huiswerk dan ook leuker? En leer je er dan nog net zo veel van?

Inhoud

In deze digitale gastles bespreken professor Nadira Saab (Lerarenopleiding) en universitair docent Angus Mol (Geschiedenis) welke elementen gamen zo leuk (en verslavend) maken, en hoe deze elementen gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Homo ludens, de spelende mens, komt in actie in deze digitale gastles over alle soorten games: van het bordspel Monopoly tot de videogame Assassin’s Creed.

Doelgroep

Deze gastles is geschikt voor groep 7 en groep 8 (bij plusklassen eventueel ook groep 6).

Praktische informatie

Bij deze digitale gastles is een handleiding voor de leerkracht beschikbaar. Hierin zijn ook voorbereidende opdrachten opgenomen, die naar eigen inzicht ingezet kunnen worden om de kinderen voor te bereiden op de digitale gastles. De digitale gastles zelf duurt ongeveer 1 uur.

Meer informatie en aanmelding

Aan de digitale gastlessen zijn geen kosten verbonden Kijk op de website van het Wetenschapsknooppunt Leiden hoe deze les aangevraagd kan worden.