terug naar overzicht

Redeneren over steekproeven

9 december 2021 — Wetenschapsknooppunt Leiden

Ben jij bovenbouwleerkracht op een basisschool (Leiden/omgeving) en vind jij het leuk om met je leerlingen te redeneren over steekproeven? Geef je op voor het project “Redeneren over steekproeven op de basisschool”!


“Vrouwen stoppen eerder met zoeken naar film dan mannen. Huh, hoe kunnen ze dat nou weten? O, op basis van onderzoek onder 800 mensen. Maar hoe zijn die dan geselecteerd? En zijn dat er wel voldoende?”

In het lesson study project “Redeneren over steekproeven op de basisschool” gaan we dit bestuderen. Het project in het kort: tijdens schooljaar 22-23 ga je maandelijks samen met collega-leerkrachten je verdiepen in redeneren over steekproeven, hierover lesgeven in je eigen klas en samen de lessen evalueren. En: ik vraag subsidie aan, zodat je vrijgespeeld wordt om dit tijdens schooltijd te doen. Naar verwachting gaat het om een middag per drie of vier weken, gedurende een schooljaar.

Meer informatie? Stuur uiterlijk 31 januari 2022 een mail naar dr. Arjen de Vetten, projectleider en onderzoeker bij het ICLON, Universiteit Leiden, a.j.de.vetten@leidenuniv.nl.

Meer informatie over Lesson Study: https://lessonstudynl.online/watishet/