Petitie: Ruim 4000 handtekeningen en 2000 kindertekeningen
De nieuwsgierige en onderzoekende houding van kinderen en leraren bevorderen in het basisonderwijs: dat is waar de Wetenschapsknooppunten zich voor inzetten. Maar kan dat straks nog wel?
Op dit moment is het de vraag of de knooppunten scholen, leerkrachten en leerlingen kunnen blijven helpen met het integreren van wetenschap & technologie in het basisonderwijs. De subsidie dreigt namelijk eind december 2016 af te lopen.
Overhandiging petitie
Dinsdag 25 oktober hebben leraren, de expertcommissie van de Wetenschapsknooppunten en de voorzitter van de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten aan de Tweede Kamer in Den Haag een petitie overhandigd. De petitie werd aangeboden in de vorm van een groot boek met meer dan 2000 tekeningen gemaakt door leerlingen in het basisonderwijs. Daarnaast hebben ruim 4000 personen de petitie ondertekend. Deze 4000 personen bevestigen dat de knooppunten een belangrijke bijdrage leveren aan het bevorderen van nieuwsgierigheid en Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs. De petitie is door Marijke Weijland, leerkracht van de Montessorischool in Westervoort toegelicht en overhandigd aan de onderwijscommissie van de Tweede Kamer.
Vervolg knooppunten
De onderwijscommissie heeft de petitie in ontvangst genomen en gaat het verzoek inbrengen in het gesprek over de onderwijsbegroting van de Tweede Kamer.
Steunbetuigingen
De Wetenschapsknooppunten willen iedereen die de petitie heeft ondertekend en verspreid enorm bedanken voor de steun. Het is geweldig om te zien dat er zoveel mensen achter de Wetenschapsknooppunten staan. Met de petitie hopen wij het ministerie te overtuigen, en alle twaalf knooppunten in Nederland te kunnen continueren na 2016!