terug naar overzicht

Speelforum Co-design met kinderen

12 september 2023 — Wetenschapsknooppunt Delft

16 november organiseren we een speelforum over co-design: hierbij gaan leerlingen aan de slag als echte ontwerpers en worden hun inzichten geoogst en gebruikt door ontwerpers en organisaties die kinderen een stem wil geven.

Schrijf je in: donderdag 16 november 2023 14.00 tot 17.30 uur

Bij het ontwerpen van bijvoorbeeld speelruimte, een gymles of buitenactiviteiten is participatie van kinderen en tieners heel gebruikelijk. Voor kinderen en tieners is het heel waardevol om een stem te mogen hebben richting ontwerpers en beslissers. Maar hoe kun je als leerkracht samen met je klas meedoen aan zo’n proces en je leerlingen zo kennis te laten maken met ontwerpend leren? Hoe kan je ervoor zorgen dat leerlingen vaardig worden in ontwerpen? En hoe werk je samen met een ontwerper of beslisser die iets wil met de resultaten vanuit jouw klas?

In dit speelforum organiseren we een ontmoeting tussen het onderwijs enerzijds  en ontwerpers, beleidsmakers en organisaties die inzichten van kinderen willen gebruiken anderszijds. Centraal staat co-design als motiverende aanpak, waarmee kinderen, ontwerpers en leerkrachten hun voordeel kunnen doen.

Een greep uit het programma:

Bruikbare uitkomsten voor ontwerpers

Mathieu Gielen (faculteit Industrieel Ontwerpen TU Delft) presenteert hoe co-design met kinderen praktisch bruikbare uitkomsten oplevert voor ontwerpers en beslissers. Hij introduceert een aantal werkvormen voor co-design en beschrijft hoe daarmee in elke fase van een ontwerpproces ideeën en inzichten zijn te oogsten. Hij laat zien dat er voor een oplettende ontwerper veel meer te oogsten is dan alleen een eindontwerp.

Waarde van co-design voor leerlingen

Remke Klapwijk (Wetenschapsknooppunt TU Delft ) beschrijft hoe deze werkvormen en co-design projecten ook waardevol zijn voor kinderen zelf. Ze gaat in op de ontwikkeling van vaardigheden, zoals creativiteit en communicatie, die met de werkvormen getraind worden. Ze laat zien hoe leerkrachten met co-design concrete invulling kunnen geven aan ontwerpend en onderzoekend leren.

Creatief motortje draaiend houden

Alice Schut (Lectoraat Filosofie en Beroepspraktijk, De Haagse Hogeschool laat zien hoe een van de werkvormen kinderen helpt om ideefixatie te doorbreken en hun creatieve motortje draaiend te houden. Ze beschrijft in detail hoe de door haar ontwikkelde methode voor constructieve feedback werkt bij kinderen: zo wordt het geven en ontvangen van feedback op ideeën nuttig en leerzaam en levert het betere ontwerpen op.

Het goede gesprek

Thomas Latcham (‘zelfstandig in strategie en ontwerp’) vertelt hoe zijn ervaringen in co-design met kinderen en verwante projecten zijn gerijpt tot een aanpak waarin ‘het goede gesprek’ centraal staat – met kinderen maar ook met andere belanghebbenden. Daarmee geeft hij commentaar op de werkvormen als middel, en wijst hij naar het einddoel van co-design en verwante vormen van participatie: inzichten, belangen en ontwerpideeën van kinderen en andere belanghebbenden worden gehoord en de kwaliteit van het ontwerp groeit.

Co-design van bewegingsonderwijs

Sanne de Vries (lector Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving, De Haagse Hogeschool) vertelt hoe co-design met kinderen in verschillende projecten is ingezet om kinderen meer te laten bewegen. Daartoe zijn de werkvormen uit het onderzoeksproject aangepast aan de setting van het bewegingsonderwijs om studenten en kinderen in gesprek te brengen over vernieuwing van het bewegingsonderwijs.

Praktische werkvormen

De werkvormen voor co-design met kinderen die we presenteren komen grotendeels uit de “Your Turn: aan de slag als echte ontwerpers” serie en zijn gratis en openbaar toegankelijk; na de presentaties weet u hoe ze meerwaarde brengen voor ontwerpers en beslissers, leerkrachten en kinderen zelf. En uiteraard ontvangt u de handleiding en werkvormen, gebundeld in een mooi boekje.

Programma en inschrijving

Het speelforum is een initiatief van Ruimte voor de Jeugd, het Play Well Lab TU Delft en Wetenschapsknooppunt TU Delft en vindt plaats op donderdag 16 november 2023 van 14.00 tot 17.30 uur in het Teaching Lab van de TU Delft.

U kunt zich inschrijven op de website van Ruimte voor de Jeugd. De kosten bedragen 50 euro wanneer u zich voor 1 november inschrijft. Studenten betalen 15 euro.

Doelgroep

Leerkrachten primair onderwijs met interesse in ontwerpend en onderzoekend leren en in betekenisvolle projecten, docenten Technasium, Leraren-in-opleiding, Pabo-docenten Natuur & Techniek, Techniekdocenten VMBO, ontwerpers, beleidsmakers gemeentes, organisaties en bedrijven die input van kinderen willen krijgen.