Succesvol professionaliseringstraject
Donderdag 1 november was de tweede bijeenkomst van “Ontwerpend Leren met Real Life opdrachten” bij Lucas onderwijs. Vol enthousiasme gingen de deelnemers aan de slag om een ontwerpprobleem uit de praktijk op te lossen.
Het professionaliseringstraject ondersteunt leerkrachten bij het implementeren van real-life opdrachten in de klas. Daarnaast is er tijdens de verschillende bijeenkomsten veel aandacht voor het in beeld brengen van de leerdoelen en vaardigheden van de leerlingen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen beter snappen wat ze aan het leren zijn en mede hierdoor meer progressie boeken.
In de eerste sessie hebben de leerkrachten kennis gemaakt met allerlei werkvormen die ze tijdens een ontwerpproces kunnen inzetten. Onder begeleiding van twee ervaren trainers konden ze dit tijdens deze sessie in praktijk brengen. Dit werd positief ontvangen door de deelnemers: “het is fijn om even te kunnen oefen met het begeleiden van een ontwerpproces en daar direct feedback op te krijgen” en “het is erg waardevol om te zien hoe anderen het doen en van elkaar te leren”. Leuk om te zien is dat deze uitspraken refereren naar de formatieve evaluatie strategieën van de Dylan Wiliam, welke verwerkt zijn in de verschillende trainingen van dit traject.
In het professionaliseringstraject is er een directe link met “Ontwerpen in Beeld”. Dit is een aanpak waarin bestaande ontwerplessen gecombineerd worden met de zeven ontwerpvaardigheden en verschillende werkvormen voor formatief evalueren. Sommige van deze werkvormen (of een variant hierop) blijken al in de klas te worden toegepast: “In mijn klas maak ik maak al gebruik van het verkeerslicht, maar dan met andere kleuren. Ik denk dat ik een extra kleur ga toevoegen.” Ter plekke ontstaan er nieuwe inzichten, zowel voor de deelnemers als voor de trainers.
De goede groepsdynamiek zorgt voor een prettige, inspirerende en leerrijke omgeving. Dit was ook terug te zien in de discussie die aan het begin van de afgelopen sessie plaatsvond. Verschillende aspecten met betrekking tot een externe partij of opdrachtgever in de klas werden besproken. Van de meerwaarde voor de leerlingen: “door de passie en het enthousiasme kan een expert specifieke inhoudelijke kennis goed overbrengen bij leerlingen” tot de crux waarom het niet slaagt: “soms praten experts te veel over de hoofden van de leerlingen. Ze sluiten onvoldoende aan bij de taal en de belevingswereld van de kinderen in mijn klas.” In de verschillende sessie wordt er aandacht besteedt aan het inzetten van een externe in de klas en de vertaalslag naar goed ontwerponderwijs.
De opbouw van het professionaliseringstraject is modulair en bestaat uit 3 workshops. Het is zeker van meerwaarde om de gehele serie te volgen, maar ook het volgen van een afzonderlijk onderdeel is heel waardevol. Stichting Lucas Onderwijs heeft dit professionaliseringstraject opgenomen in hun aanbod. Het sluit namelijk goed aan bij hun proeftuin met een Technasium aanpak in het primair onderwijs. Hierin worden leerdoelen zoals “denk alle kanten op” en “leef je in” expliciet nagestreefd.
Geïnteresseerd geworden in dit professionaliseringstraject en meer willen weten omtrent dit onderwerp? Benieuwd welke verdiepende workshops wij nog meer aanbieden? Klik op de bijbehorende links of vraag ons naar maatwerk. Mail ons op: wetenschapsknooppunt@tudelft.nl.