Summerschool geslaagd
Geen middelbareschooldiploma maar toch les op de universiteit? Die kans kregen 30 basisschoolkinderen uit groep 6, 7 en 8 via de Leidse Summerschool Junior waar zij kennismaakten met wetenschap. ‘Gaan we echt proefjes doen, juf?’
Superdieren
Op de universiteit ontvangt gastdocent Manon de Visser (Naturalis) de kinderen in een collegezaal en opent de Summerschool Junior met een kindercollege over salamanders. Ze leert de kinderen dat watersalamanders zich uitstekend kunnen verstoppen door hun camouflagekleuren. ‘Maar ze hebben wel een felle buik?’, merkt een kind scherp op. ‘De felle kleur verraadt dat ze een beetje giftig zijn: met een moeilijk woord heet dat aposematisme’, legt Manon uit. ‘En als salamanders hun staart verliezen groeit die weer terug!’ zegt ze enthousiast. ‘Het zijn echte superdieren!’.
Perspectieven
Een aantal kinderen weet al snel hun groepsnaam: Supersalamanders! De groep leert zichzelf en elkaar verder kennen met 20 verschillende brillen van de door het ICLON ontwikkelde perspectiefgericht onderwijs. Kies een bril die bij jouw interesse past, is de opdracht. Gebiologeerd door salamanders kiest iemand de levens-bril, een ander vindt de jij-en-ik-bril goed passen en de rekenbril en taalbril zijn ook populair. ‘Maar ik kies de tijdreisbril’, zegt een meisje met een dromerige blik. ‘Want ik wil graag weten hoe dingen zo gekomen zijn’.
Mysterieuze voorwerpen
De leerlingen verbreden hun blik verder in het Rijksmuseum van Oudheden, dat als decor dient tijdens een zoektocht naar mysterieuze voorwerpen uit het verleden. Een groepje stoere jongens onderzoekt de herkomst van een gouden peelhelm en ontdekt dat deze helm is gevonden in 1910 en waarschijnlijk gemaakt is in het begin van de 4de eeuw na Chr. ‘Zo dat is oud!’, riep iemand verbaasd. Ook de andere groepjes delen informatie over hun voorwerpen en presenteerden wat zij hebben geleerd. ‘Snel nog een foto met een mummie’, roept een leerling voordat ze verder gaan.
De reis van het pilletje
Na verwondering over de natuur en een blik in het verleden nemen professor Adam Cohen en onderzoeker Jeroen van Smeden de kinderen mee tijdens de reis van een pilletje in het menselijk lichaam. ‘Welk pilletje lost het snelt op?’, vraagt de professor. De kinderen tekenen op een grote poster de reis die de pilletjes van de mond naar de maag en darmen maken. Een pilletje kan via de mond maar ook via de k…! Lachend tekenen ze verder.
Een bredere blik
De kinderen leren ook nog hun naam schrijven in het Grieks, ze isoleren DNA uit een kiwi en ze leren over psychologie en emoties. Ook bezoeken ze de Hortus botanicus Leiden. Aan het einde van de Summerschool Junior zijn veel kinderen het met elkaar eens: ‘de proefjes en experimenten waren het leukst!’. Tijdens de feestelijke afsluiting presenteren de kinderen hun ervaringen van de afgelopen week aan de trotse ouders en begeleiders. Met een oorkonde onder hun arm verlaten ze voldaan het universiteitsgebouw. ‘Tot over een paar jaar!’ knipoogt de organisatie.
Het Wetenschapsknooppunt Leiden organiseert de Leidse Summerschool Junior en begeleidt de kinderen die het programma volgen. Om alle kinderen de kans te geven om mee te doen aan dit programma werkt het Wetenschapsknooppunt Leiden samen met Stichting JES Rijnland. Wilt u bericht ontvangen als de aanmelding voor volgend jaar open is? Mail ons!
Contactpersoon Leidse Summerschool Junior: Alyssa Rijnschot