terug naar overzicht

“Vertel ze niet te veel.”

12 mei 2014 — Wetenschapsknooppunt Leiden

Hoe werkt Teaching Enquiry with Mysteries Incorporated (TEMI) in de praktijk? Twee docenten beschrijven wat zij van de TEMI-cursus, die komende winter herhaald wordt, hebben geleerd.

Training

Op 8 en 22 april 2014 verzorgde de opleiding sterrenkunde van de Universiteit Leiden een TEMI-training over onderzoekend leren voor docenten uit het voortgezet onderwijs. Daarbij maakten ze gebruik van een illusionist, die de deelnemers de fijne kneepjes bijbracht van het presenteren en het opbouwen van een verwachting bij het publiek. Twee docenten beschrijven hieronder hun leerervaring.

Komende winter wordt deze gratis training nogmaals aangeboden. Wilt u een bericht ontvangen als aanmelden weer mogelijk is? Stuur dan even een berichtje naar Erik Arends, coördinator.

Jolanda van Duijvenbode van Bonaventuracollege Bruggravenlaan, Leiden:

“Het volgende heb ik opgestoken van de TEMI-workshop:

  • Begin de les met een vraag, probleem, mysterie. Geef de leerlingen de tijd over de verklaringen na te denken, met modellen en theorieën die ze eerder gehad hebben (al dan niet opgestoken bij mijn vak of een ander vak). Vertel zelf niet te veel. Zorg voor hulpkaarten zodat leerlingen die vast lopen op weg geholpen worden. Heb vertrouwen in de leerlingen, zij weten precies wanneer ze een hulpkaart nodig hebben of niet.
  • De kracht van timing, en wat je wel of niet zegt, is door de goochelaar heel duidelijk over gebracht. Deze presentatie geeft een hele leuke twist in de workshop. Ik merkte, ook bij medecursisten, dat we op een andere manier naar het presenteren van een les gingen kijken.
  • Het koppelen naar een wetenschappelijke manier van onderzoek doen is mij wel duidelijk geworden, maar vind ik nog lastig om in de praktijk te brengen.
  • De onderdelen die besproken zijn, zijn afzonderlijk maar ook in combinatie te gebruiken. Dat heeft als voordeel dat je een onderdeel, met een kleine aanpassing, al direct kunt uitproberen in de klas.

Ik vond het fijn dat de workshop over 2 dagen verspreid was en dat je zo de 2e keer je ervaringen kon delen met de andere cursisten. Ook het werken met elkaar aan je eigen lesmateriaal heb ik als erg positief ervaren.

Een zeer geslaagde workshop. (Je kunt er wel drie middagen mee vullen).”

Jan van Leeuwe van Schoter SG, Haarlem:

“Wat heb ik geleerd van de TEMI opleiding?

  • Het besef dat het veel leuker of prikkelender is om een nieuw onderwerp of een nieuw hoofdstuk te beginnen met een pakkend voorbeeld, gekoppeld aan een onderzoeksvraag.
  • Ik heb voorbeelden gekregen van prikkelende startvragen bij een hoofdstuk, waaruit ik leer dat er verschillende mogelijkheden zijn om leerlingen te prikkelen.
  • Proeven zijn er niet alleen om verbanden te onderzoeken, maar ook om een verklaring of uitleg te zoeken voor een verschijnsel.
  • Het is heel zinvol om samen met een collega na te denken over een prikkelende start van een hoofdstuk.
  • En vooral heb ik geleerd uit de tweede bijeenkomst om op zijn minst na te denken over een goede voorbereiding van een prikkelende en uitdagende  presentatie. En veel oefenen!