We vieren de talen!
Meertaligheid is lange tijd in het onderwijs in gezien in het licht van leerachterstanden, maar het feit dat kinderen meerdere talen spreken, kan ook positief ingezet worden in het onderwijs.
Ciao!
‘Ciao, mi chiamo Katy, e tu?’ De kinderen worden begroet bij de deur, zijn even in de war en stellen zich voor. ‘Merhaba!’ Op dinsdag 24 oktober kwamen Katy Lips van het Wetenschapsknooppunt Leiden en emeritus hoogleraar Ingrid Tieken-Boon van Ostade op bezoek bij Het Galjoen in Den Haag voor een les over meertaligheid. Juf Laura en juf Pelin startten met het project ‘Wie ben ik?’
Talen
Het thema sloot mooi aan bij de dag van de Meertaligheid van 26 september en de komende Internationale Moedertaaldag van 21 februari. Ingrid Tieken-Boon van Ostade doet als taalkundige onderzoek en schreef het boekje ‘Haagse talen’. Ze inspireerde het Wetenschapsknooppunt Leiden om een les te ontwikkelen over meertaligheid met perspectieven (zie download hieronder).
Moeder- en vadertaal
De kinderen staan in de klas opgesteld alsof het lokaal de wereld is, als op een landkaart. We reizen met de taal mee. In groep 7 schrijven de kinderen op hoeveel talen ze spreken. Ze lopen rond met hun wisbordje voor de opdracht ‘het juiste woord’. Ze zijn enthousiast en blij om woorden te kunnen schrijven in hun moedertaal. ‘Ja! Je hebt het woord geraden, juf, het was bacak, dat betekent been!’ “Turkije is een belangrijk land voor mij, het is mijn moeder- en vadertaal.” En hoeveel talen spreken ze hier in de klas? In groep 7 spreken ze wel 26 talen, in groep 8 wel 16!
Meer informatie
- Ook aan de slag met meertaligheid in de klas? Gebruik de lesbrief meertaligheid.
- Meer weten over onderzoek naar meertaligheid? Bekijk het thema op onderwijskennis.nl.