terug naar overzicht

Werkstuk=meerwaarde

31 oktober 2018 — Wetenschapsknooppunt Leiden

Leerlingen in het basisonderwijs kunnen een werkstuk over hun onderzoek maken, zoals leerlingen in het voortgezet onderwijs een profielwerkstuk schrijven en studenten een scriptie. Het werkstuk is de ultieme verwerking van het geleerde.

Traject

Het vraagt wel iets van een school als leerlingen gedurende een aantal weken onderzoek doen en dan nog een werkstuk schrijven over het onderzoek. Maar tegelijkertijd levert het ook veel op: er is ervaring opgedaan met onderzoekend leren, kinderen hebben veel geleerd over een onderwerp en bovendien zijn er extra vaardigheden ingezet en verder ontwikkeld, zoals schrijfvaardigheid en computervaardigheid.

Meerwaarde

Een werkstuk staat bij veel scholen standaard op het programma. Door de combinatie met een eigen onderzoek krijgt het werkstuk voor de leerling meer relevantie. Bovendien hebben de kinderen in het onderzoekslogboek alle informatie al verzameld die zij nodig hebben om te verwerken in het werkstuk. Dit wordt dan ook door veel scholen gezien als de meerwaarde van de koppeling van onderzoekend leren aan het schrijven van een werkstuk.

Werkstukkenwedstrijd

De afgelopen 3 jaar heeft het Wetenschapsknooppunt Leiden aan de hand van de inzendingen voor de jaarlijkse werkstukkenwedstrijd kunnen zien welke leuke, interessante en soms ook heel bijzondere resultaten kinderen kunnen behalen met het schrijven van een werkstuk over een zelf uitgevoerd onderzoek. Voor de kinderen is de wedstrijd een extra stimulans om hun best te doen, vooral ook omdat het gaat om een competitie met andere scholen. Daarnaast is de feestelijke afsluiting op de universiteit in de vorm van het Wetenschapscongres junior voor kinderen een belevenis.

Criteria

Dat het bij het doen van onderzoek en het schrijven van een werkstuk gaat om het leerproces van de leerlingen en niet altijd om de meest indrukwekkende ontdekking is meegenomen in de criteria van de wedstrijd: er zijn ook prijzen te behalen voor doorzettingsvermogen, opmerkzaamheid, originaliteit en serendipiteit. Al deze dingen zijn relevant voor wetenschappers en kunnen een onderzoek naar een hoger niveau brengen.

Deelnemen

Ook meedoen aan de werkstukkenwedstrijd? Bekijk de aanvullende informatie over het Wetenschapscongres junior; aanmelden is mogelijk tot 1 februari 2019.