Aan de slag met een kant en klaar lespakket of onderzoekend leren stimuleren in een werkstukkenwedstrijd? Een professor in de klas of zelf leren over onderzoekend leren? Het kan allemaal!
'Wielen, (ver)draaid handig’ is gericht op diepgaand leren via alle zintuigen en is geschikt voor kinderen van groep 3 tot en met 5. Centraal staat een ontwerpopdracht: het maken van een zelfbedacht, bewegend apparaat.
Gebaseerd op de zes denkhoeden uit het boek 'Creatief denken' van Edward de Bono. Met deze lessen help je leerlingen om te vertellen en iets van verschillende kanten te bekijken.
Gebaseerd op het boek 'How to be an explorer of the world'. Lesboekje waarin je in 3 lessen samen met je leerlingen op ontdekkinstocht gaat en leert kijken als een echte kunstenaar.
Met deze e-learning module ‘Ontwerpend leren’ maakt u uitgebreid kennis met de didactiek van ontwerpend leren. De module is ontwikkeld door Heutink in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt TU Delft en ontwerpbureau Meeple.
In de lespakketten van het Wetenschapsknooppunt Leiden leren de kinderen gedurende 6 weken over een bepaald onderwerp én leren zij zelf onderzoek doen aan de hand van de onderzoekscyclus.
Haas is zo nieuwsgierig naar de andere kant van de snelweg, dat hij op een dag besluit over te steken. Toen is het ongeluk gebeurd. Haas durft én kan nu niet meer terug naar huis....
In deze handleiding geven we een opzet voor een onderzoek naar het maken van zo groot mogelijke zeepbellen. Dit onderzoek kan in een dagdeel worden uitgevoerd door groep 1 tot en met groep 8.
Bij deze lesactiviteit bedenken kleuters hoe ridders en jonkvrouwen veilig kunnen wonen. Ze ontwerpen en bouwen een echte ophaalbrug, 'wapens' en een harnas.