terug naar overzicht

Ontwerpen voor ridders en jonkvrouwen

16 juni 2011

Helma van de Freinetschool Delft ontwikkelde dit project en genoot van de didactische aanpak waarin steeds gewerkt werd vanuit een probleem.

P3179030“Elke knul wil wel eens een ridder zijn en elk meisje opteert wel eens voor jonkvrouw” prijst een leerkracht het ridders en jonkvrouwen project. Helma van de Freinetschool Delft ontwikkelde dit project en genoot van de didactische aanpak waarin steeds gewerkt werd vanuit een probleem. Hoe verdedig je jezelf? Hoe beschieten we het kasteel? Er ontstonden veel verschillende oplossingen, die allemaal echt gebruikt werden in het afsluitende toneelstuk. De ophaalbrug, die het echt doet, de katapult, de zwaarden….. Laat u inspireren!

Een ontwerpactiviteit met kleuters vraagt om een andere opzet en tijdsverdeling dan een activiteit voor kinderen die ouder zijn, simpelweg omdat kleuters nog niet veel ervaringen hebben om te gebruiken in hun ontwerp. Het is dan ook belangrijk om dicht bij het kind te blijven:
• Werk vanuit het eigen lichaam (bescherming, harnas, helm).
• Sluit aan op de directe leefomgeving (kasteel/huis, brug).
• Werk vanuit werkelijke problemen (hoe vallen we het kasteel aan?).

Een tweede aandachtpunt is dat kleuters het niet makkelijk vinden om hun ideeën uit te tekenen. Neem daarom de tijd om ze te laten vertellen hoe ze het willen, dan komt er vaak heel veel uit. Ook voor kleuters geldt dat ze al doende leren, uitproberen en leren van fouten (trial en error) is ook een prima manier om te ontwerpen.

In het ridders en jonkvrouwen project was de hele klas wekenlang ondergedompeld in de riddertijd en ontstonden er veel extra ideeën binnen het thema, zoals vaandels (hoe houd je die omhoog?), jonkvrouwhoeden en ridderbroodjes. Het toneelstuk waarin alle gemaakte objecten werden gebruikt is helemaal door de kinderen zelf verzonnen.

Nieuwe afbeelding

Ontwerpen en maken van een katapult.

Aanschaffen van veilig gereedschap dat past bij kleuterknuistjes is de moeite waard als je vaker techniek geeft. Een gewone boormachine is vaak veel te zwaar en zelf zagen, schuren en timmeren kan lastig zijn. Gelukkig bestaat er tegenwoordig ook gereedschap voor kinderen, bijvoorbeeld bij Toolkid. Er is een boormachine waarmee ook een kleuter zelf kan boren en een kleine schuurmachine. De kleine hamer heeft geen steel maar een ergonomisch vormgegeven handvat dat past bij kleuterhandjes. Zo wordt voorkomen dat kleuters de hamer bij de kop vastpakken.

Wat andere leerkrachten over dit project zeggen:

“Er zijn hele bijzondere producten gemaakt, een katapult en ook een brug met een oprolmechanisme”
“Een toneelstuk waarin alle voorwerpen werkend in worden gebruikt als afsluiting is leuk”
“Wat goed: een onderzoek naar een stevig zwaard. Hout of toch karton?”
“Veel natuur en techniek erin”
“Zelf laten tekenen geeft een duidelijk programma van eisen weer”
“Het romantische, historische erin is geweldig. ”
“Aan de slag met hout met kleuters is super”
“Legio mogelijkheden binnen dit thema”
“Toneelspelen en ridders passen bij kleuters”
“Schieten en verkleden is tof”
“Veel vragen vanuit het eigen lichaam, hoe bescherm je jezelf, van hiel tot neus”

Tags: Bouwen en maken, Creatief ontwerpen, Kleuters, Toneel